Zene és dráma

Néhány kivételtől eltekintve csak az opera színpadra írt, először ahogy ő nevezte romantikus operákat, majd kialakította a zenedrámát.

Wagner zenéje nem könnyen befogadható, a végsőkig feszítette a romantika zenei eszköztárát, ezért valójában nem új hangzást hallunk belőle, hanem mindenből többet, nagyobbat, jobban elnyújtottabbat. Zsenije nem az egyes zenékben van, hanem az operák egészében. Gyermekkorában költőnek készült így nem véletlen, hogy minden művének a szövegét ő írta, ezért a Wagner operákban és zenedrámákban tökéletes házasságra lép a szöveg és a zene.

A leitmotivok rendszere egy olyan világ benyomását kelti, amelyben ártalmatlan elmebetegek a nevüket elüvöltve nyújtják át a névjegyüket. Wagner zenéjét valaki vagy imádja vagy gyűlöli, Debussy először imádta, később elfordult a wagneri hatástól.

Néhány kedvenc művét kiválogattam egy YouTube playlistre:

  1. A bolygó hollandi nyitánya, Solti György vezényletével.
  2. Claudio Abbado a Lohengrin nyitányát vezényli.
  3. A híres Valkürök lovaglása.
  4. A Trisztán és Izolda prelűdje szintán Soltitól.
  5. A mesterdalnokok nyitánya, Sinopoli vezényel.
  6. Siegfried gyászindulója az Istenek alkonyából.
  7. És végül egy Asz-dúr zongora szonáta.

Romantikus operák

Romantikus operái az 1830-as és 40-es években készültek, történetük mindig a germán mitológiára épülnek, így nem volt könnyű dolga ezekben az években, hisz mindenki francia és olasz történeteket várt egy operától. Már ezekben is fontosak a visszatérő zenei motívumok, de ezek még nem a híres leitmotivok amik a zenedrámáit szövik át.

A bolygó hollandi Wagner szerint egy fordulópont volt a művészetében, innen tekintette magát költőnek, bár a Hollandi előtt is ő írta a szövegeit, de csak mint „operaszöveg készítő”. Az ötlet Heine prózai művéből jött amit Rigából menekülve egy hajón olvasott Wagner, hajójuk megsérült és egy Norvég fjordban időztek míg megjavították.


Zenedrámák

Wagner büszkén hirdette új ötletét, az összművészetet mely szerint a szöveg, a dráma és a zene egyé forr, ez a zenedráma. Sokan úgy értelmezték kiáltványát, hogy a költészet, festészet, zene és más „régi” művészetek csak alkotóelemei a nagy zenedrámának, így alábbvalók. A 15 év alatt elkészült, együtt 15 órán át tartó Gyűrű tetralógia a legepikusabb művészeti alkotások egyike, Wagner kialakította a zenedrámát a Trisztánnal és a tetralógiával, melyben nem külön zeneszámok (áriák, duettek, kórusok, stb.) találhatóak, hanem jelenetek amik viszik előre a drámát, a zene folyamatos és egybefolyik, az ének pedig ebbe a sűrű szövetbe ágyazódik. A leitmotiv technika lényege, hogy minden szereplőnek, érzésnek, témának van egy kis motívuma (akár csak 1-2 hang vagy akkord), és ezek folyamatosan alakulnak, egymásba ágyazódnak és visszatérnek a megfelelő pillanatokban.


És végül egy zongora szonáta tőle, ugyanis sok zenekari és zongora művet is írt, de ezek operái és zenedrámái árnyékában az ismeretlenség homályába vesztek.